11 syytä toteuttaa markkinointikampanja somevaikuttajien kanssa
Markkinointikampanjan toteuttaminen somevaikuttajien kanssa on nykyään arkipäivää etenkin kuluttajille suunnatussa B2C-markkinoinnissa. Sosiaalista mediaa selataan enemmän kuin koskaan ennen ja se on tavoittanut jo pitkään halutun kohderyhmän paremmin kuin perinteiset markkinointikanavat. Ajan tasalla olevan yrityksen kannattaakin panostaa nyt sosiaaliseen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin.
Jos kaipaat tarkempia perusteluja, tässä on 11 syytä siihen, miksi kannattaa toteuttaa markkinointikampanja somevaikuttajien kanssa:
1. Sitoutunut yleisö
Somevaikuttajat ovat keränneet kanavilleen sitoutunutta yleisöä yleensä jopa vuosien ajan. Heidän seuraajansa ovat aidosti kiinnostuneita vaikuttajien tuottamasta sisällöstä, reagoivat siihen, osallistuvat keskusteluun ja jakavat sisältöä usein eteenpäin myös omilla kanavillaan.
2. Kohderyhmä
Valitsemalla somevaikuttajan oikein tavoitat juuri sinun yrityksellesi sopivan kohderyhmän. Sosiaalinen media tavoittaa kaikenikäisiä kunhan kanavat valitaan oikein. Siellä on mahdollista kohdentaa markkinointi hyvinkin rajatulle yleisölle, jotta näyt juuri heille, joille haluatkin näkyä.
3. Kiinnostavaa sisältöä
Vaikuttajien tuottama sisältö kiinnostaa. Moni somevaikuttaja tavoittaa kuukaudessa tuhansia, kymmeniä tuhansia ja jopa satoja tuhansia seuraajia, jotka ovat aidosti kiinnostuneita vaikuttajan tuottamasta sisällöstä, reagoivat siihen ja näin ollen myös muistavat aiheet, joista vaikuttaja puhuu. Vertaa tätä vaikkapa lehtimainoksiin, joissa lehden levikki voi olla sama, mutta mainos selataan paljon useammin ohi ilman minkäänlaista kiinnostusta siihen.
4. Rehellistä palautetta tuotteestasi tai palvelustasi
Somevaikuttajilta saat rehellisen mielipiteen yrityksesi tarjoamasta tuotteesta tai palvelusta. Vaikuttajien tulee olla totuudenmukaisia mielipiteissään, sillä vain suosittelemalla sellaista, josta oikeasti pitää, voi saavuttaa aseman luotettuna asiantuntijana ja somevaikuttajana.
5. Pitkäaikaista näkyvyyttä
Hyöty ei lopu blogipostauksen tai somejulkaisun julkaisemiseen. Blogiartikkelit nousevat hakukonetuloksissa viiveellä ja voivat saavuttaa kävijähuippunsa vasta pidemmän ajan kuluttua postauksen julkaisusta. Hakukoneiden avulla vanhakin postaus saattaa nousta ajankohtaiseksi, kerätä useita uusia lukijoita ja tuoda sitä kautta hyötyä yhteistyökumppanille vielä vuosia postauksen julkaisun jälkeen. Yhdistelemällä markkinointia sosiaalisessa mediassa ja kirjoitettuna tekstinä sivustolla, saat parhaan ja pitkäikäisimmän hyödyn yhteistyöstä.
6. Hyötyä myös kampanjan ulkopuolella
Luotettuina asiantuntijoina pidetyiltä somevaikuttajilta kysytään usein vinkkejä ja neuvoja myös suoraan kasvotusten tai yksityisviesteillä, jolloin vaikuttajan on helppo suositella hyväksi toteamaansa tuotetta/palvelua myös sovittujen yhteistyöpäivitysten ulkopuolella. Hyvä sana voi kertautua ja kiiriä näin hyvinkin pitkälle.
7. Brändilähettiläät
Brand ambassador -sopimuksella saat kasvot tuotteellesi/palvelullesi kun valitsemasi vaikuttaja puhuu yrityksesi puolesta. Brand ambassadorin eli brändilähettilään käyttäminen tuo yritykselle pitkäaikaista hyötyä ja on yksi tehokkaimmista vaikuttajamarkkinointitavoista.
8. Lukuisia mahdollisuuksia – vain taivas on rajana
Somevaikuttajia voi käyttää markkinoinnissa lukuisilla eri tavoilla. Perinteisten somepäivitysten ja brand ambassadorina toimimisen lisäksi somevaikuttaja voi työskennellä messuilla ja muissa tapahtumissa yrityksen nimissä, tuottaa sisältöä omien kanavien lisäksi myös suoraan yritykselle tai vaikka puhua asiantuntijan roolissa yhteistyökumppanin tilaisuuksissa.
9. Sisältöä myös omille kanavillesi
Saat laadukasta sisältöä, jota jakaa myös omilla kanavillasi. Voit linkittää vaikuttajan tekemää sisältöä tai ostaa häneltä kuvia/artikkeleita suoraan omaan käyttöösi. UGC-tyyppisillä sisällöillä saat aitoa ja tällä hetkellä erityisen hyvin toimivaa sisältöä, jota voit ostaa myös pienemmiltä vaikuttajilta tai jopa ”tavallisilta ihmisiltä”.
10. Laadukasta sisältöä, jonka eteen on nähty vaivaa
Somevaikuttajat näkevät usein paljon vaivaa tuottamansa sisällön eteen, kouluttautuvat ja ovat oman alansa asiantuntijoita. Olisi hölmöä olla hyödyntämättä tätä osaamista.
11. Trendikäs markkinoinnin muoto
Vaikuttajamarkkinointi on raikas, moderni ja trendikäs markkinoinnin muoto, jonka suosio on kasvanut kohisten viime vuosien aikana. Sen suunnittelussa voi ja kannattaa olla luova. Etsi uusia tapoja toteuttaa yhteistyötä somevaikuttajien kanssa ja ota vaikuttaja mukaan kampanjan suunnitteluun.
Joko aloitetaan?
Anna meidän auttaa vaikuttajamarkkinointikampanjan ideoinnissa, somevaikuttajien rekrytoinnissa, ohjeistamisessa ja kaikessa siinä, mitä onnistuneeseen vaikuttajamarkkinointikampanjaan tarvitaan. Autamme juuri sen verran kuin haluat pienistä yksityiskohdista koko kampanjan toteuttamiseen.
Pyydä tarjous: martina@getsomehelp.fi
