Miten tienata somella?
Miten tulla somevaikuttajaksi? Miten päästä alkuun (henkilö)brändin kaupallistamisen kanssa? Miten ottaa sosiaalinen media haltuun ja tienata sillä? Kerron alla oman tarinani, autan sinut alkuun ja kuljen mielelläni rinnallasi pidempäänkin, mikäli niin toivot.
Blogiharrastuksesta bisnekseksi – oma tarinani somevaikuttajana
Oma tarinani somevaikuttajana ja nykyään myös somevaikuttajien sparraajana/oppaana alkoi tavallaan vahingossa. Kun perustin blogini Tasty Travelissimon (ent. Keltaisessa keittiössä) vuonna 2008 oli bloggaamisella tienaaminen utopistinen ajatus. Kyseessä oli vain ja ainoastaan kiva pieni harrastus. Kukaan ei ajatellut tuolloin, että blogin voisi kaupallistaa.
Pikkuhiljaa aloin kuitenkin solmia yhteistyösopimuksia kun yritysten edustajat huomasivat blogien mahdollisuuden markkinointikanavana. Tutustuin affiliatemainontaan, sisältöyhteistöihin ja muihin tapoihin auttaa yhteistyökumppaneita näkymään digissä ja lisäämään myyntiään.
Ensin palkkiot olivat tuotteita. Hieman myöhemmin rahaa. Muistan vieläkin sen tunteen kun laskutin ensimmäisen rahallisen palkkioni. Olin tehnyt harrastuksestani työn, jolla tienasi. Ei paljon, mutta tienasi kuitenkin.
Hymyilin urpona pienen keltaisen keittiöni lattialla kun tajusin, että joku maksaa minulle siitä, että testaan heidän tuotteitaan, kehittelen reseptejä ja kirjoitan siitä blogiini. Joku maksoi minulle myös siitä, että matkustin Italiaan. Ihan älytöntä!

Somen ja (henkilö)brändin kaupallistaminen
Nykyään ura menestyväksi somevaikuttajaksi ja sisällöntuottajaksi on hyvin erilainen kuin millainen oma polkuni oli. Huipulle on mahdollista päästä nopeammin, koneisto on jo olemassa eikä siihen enää kasveta samalla tavalla mukaan kuin miten me pioneerit olemme tehneet.
Kääntöpuoli on se, että nykyään kilpailua on paljon. Erottuminen on paljon vaikeampaa. Massaa on ihan valtavasti eikä sen joukosta ole helppo nousta esiin ja jäädä mieleen. Toista oli 20 vuotta sitten kun suurin piirtein kaikki bloggaajat tunsivat toisensa. Meitä oli niin vähän.
Silti tilaa on vielä uusille hyville ideoille, persoonallisille brändeille, kenties juuri sinulle?Onko sulla idea ja intohimo, jolla haluat alkaa tienata? Tärkeintä on tietää mitä tehdä ja välttää pahimmat sudenkuopat.
Aluksi tulee määritellä tavoitteet ja strategia, valita sopivat somekanavat ja oma tapa viestiä. Kannustan tekemään sellaista somea, joka tuntuu omimmalta, pysymään aitona ja olemaan valmis systemaattiseen työhön, jota joutuu yleensä tekemään paljon ennen kun varsinainen tienaaminen alkaa. Senkin takia on tärkeää, että tekeminen on mielekästä. Parasta on jos rakkaasta harrastuksesta voi tehdä työn.
Miten somella tienataan?
Haluatko tehdä harrastuksestasi työn ja alkaa somevaikuttajaksi tai sisällöntuottajaksi – kumpi termi sua nyt enemmän miellyttääkään. Tai haluatko valjastaa sosiaalisen median yrityksesi markkinointiin?
Laita mulle viestiä ja varataan aika sparrailutuokioon, jonka aikana tutustun suhun ja sun brändiin, annan konkreettisia vinkkejä ja palautetta sekä vastaan kysymyksiisi. Autan sut alkuun ja jeesaan eteenpäin.
Takataskuuni on tarttunut vuosien saatossa aika monta työkalua ja kikka kolmosta somella tienaamiseen ja brändin luomiseen. Olen auttanut useita somevaikuttajia ja henkilöbrändejä tienaamaan somella. Osan olen auttanut alkuun, toisten kanssa olemme kirkastaneet jo olemassa olevaa henkilöbrändiä ja ilahduttavan monen kanssa saan kulkea pidemmän matkan ajan – välillä tiiviimmin yhteyttä pitäen ja toisinaan taustalla odottaen, että apuani taas tarvitaan.
Konsultointi voidaan hoitaa toiveidesi mukaisesti puhelimitse, sähköpostitse, etätapaamisten avulla tai miksei kasvotustenkin, jos liikutaan samoilla seuduilla. Mikä vaan on sulle mieluisin tapa kommunikoida.
Voit lähestyä minua ihan pienenkin kysymyksen kanssa ja jopa silloin, kun et oikein tiedä mitä kysyä. Olen täällä sinua varten – ja olen saanut kuulla olevani mukava, kuunteleva ja empaattinen somekonsultti. 🙂