Ota sosiaalinen media haltuun – 6 vinkkiä yrittäjille
Nykyaikana yrityksen kuin yrityksen on hyvä olla sosiaalisessa mediassa. Profiilit Facebookissa ja Instagramissa toimivat yhtä tärkeinä käyntikortteina kuin nettisivut. Jos yrityksen somekanavat eivät ole kunnossa, herää kysymys, onko yritys muutenkaan ajan tasalla.
Instagram ja Facebook ovat tärkeimmät sosiaalisen median kanavat, joissa yritysten kannattaa olla läsnä. Myös LinkedInin merkitys on kiistaton. Katso tästä 6 tärkeintä vinkkiä sosiaalisen median hyödyntämiseen yrittäjille:
1. Mieti kohderyhmääsi
Ennen kuin alat julkaista sisältöjä, on tärkeää tietää kenelle julkaiset. Mikä on kohderyhmäsi? Käytä hetki miettiäksesi millainen on ihanneasiakkaasi ja suunnittele sisältöjä häntä varten. Mikä kohderyhmääsi kiinnostaa? Millaisista päivityksistä ihanneasiakkaasi kokee saavansa lisäarvoa ja mikä saa hänet palaamaan somesisältöjesi pariin?
2. Suunnittele
Suunnittele somesisältösi huolella. Pidä julkaisurytmi säännöllisenä ja sisällöt sopivan vaihtelevina, mutta kuitenkin kohderyhmääsi puhuttelevina. Tee julkaisuaikataulu ja suunnittele sisältöjä etukäteen, jotta niissä pysyy varmasti punainen lanka.
Hyvä ohjenuora on jakaa somesisältöjen aiheet kolmeen osaan: Ensimmäinen kolmannes sisällöistä saa olla oman firman ja tuotteiden tai palvelujen promoamista. Kerro mitä sulla on tarjolla. Toisen kolmanneksen on hyvä olla kohderyhmää hyödyttäviä vinkkejä, etuja ja kaikkea sellaista, joka antaa lisäarvoa seuraajillesi. Viimeinen kolmannes voi olla henkilökohtaisempaa ja rennompaa sisältöä, jolla tuodaan esiin henkilöitä yrityksen takaa, alleviivataan yrityksen arvoja ja annetaan tarttumapintaa, johon seuraajat voivat samaistua.
3. Hyödynnä analytiikkaa
Tutustu kävijätietoihisi ja käytä analytiikkaa hyväksesi. Somealustat kertovat luvuin minkälaiset sisällöt toimivat parhaiten sekä minä viikonpäivinä ja mihin vuorokauden aikaan seuraajasi ovat aktiivisia. Kävijätiedoista näet myös tarkemmat tiedot kohderyhmästäsi. Näet muun muassa mistä maista ja kaupungeista seuraajasi tulevat, minkä ikäisiä he ovat ja mikä on seuraajiesi sukupuolijakauma.
4. Ole aktiivinen
Somessa ei riitä pelkkä se, että tekee julkaisuja, olivat ne sitten kuinka timanttisia tahansa. Somessa täytyy olla myös muuten aktiivinen. Onhan sen nimikin sosiaalinen media. Seuraa muiden tilejä, tykkää ja kommentoi muiden tekemiä päivityksiä ja muista vastata myös sinulle tulleisiin viesteihin ja kommentteihin.
5. Laatu korvaa määrän
Ennen Instagramissa ja muilla somekanavilla näkyivät parhaiten he, jotka julkaisivat eniten. Tähän on kuitenkin tullut aikoja sitten muutos ja nykyään laadukas algoritmin pitämä sisältö kerää eniten näkyvyyttä. Tee siis mieluummin hyvää sisältöä harvemmin kuin toisella kädellä hutaistua usein. Tämän pitäisi olla itsestäänselvää, mutta se ei valitettavasti sitä ihan aina ole.
Käytä laadukkaita kuvia, napakan pituisia tyylikkäitä videoita ja panosta myös tekstiin. Hyödynnä eri julkaisuformaatteja (esim. Instagramin syöte, tarinat, kelat..). Tarinoihin voi tehdä rennompaa sisältöä matalammalla kynnyksellä. Profiilissa näkyvät kuvajulkaisut on sen sijaan hyvä pitää siistinä ja tyylikkäinä. Mieti myös profiilin visuaalista ilmettä kuvajulkaisuja ja kelojen kansikuvia suunnitellessasi.
6. Ulkoista tarvittaessa
Jos rahkeesi riittävät, tee yrityksesi sosiaalista mediaa itse. Se on mukavaa puuhaa ja pysyt hyvin perillä sekä kohderyhmäsi että kollegojesi puuhista. Somemarkkinointi vaatii kuitenkin nykypäivänä paljon suunnitelmallisuutta ja monenlaisia taitoja kuvaamisesta, videoiden editoinnista ja kirjoittamisesta kohderyhmäajatteluun. Sosiaalinen media myös muuttuu vauhdilla, joten omaa osaamista tulee päivittää säännöllisesti. Jos aikasi tai taitosi eivät riitä, on ulkoistaminen hyvä keino menestyä sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalisen median asiantuntija osaa tuottaa sinulle ja yrityksellesi sopivaa sisältöä, olla oikealla tavalla aktiivinen somessa ja auttaa somestrategian, julkaisuaikataulun sekä muun sellaisen tekemisessä. Me Get SoMe Helpillä otamme aina yrittäjän tai muun yrityksen edustajan mukaan suunnitteluvaiheeseen, jotta sisältö tukee yrityksen tavoitteita ja muun markkinoinnin linjaa. Sen jälkeen voimme ottaa joko koko sosiaalisen median haltuun tai antaa yrittäjän osallistua sisällöntuottamiseen haluamallaan tavalla.
Räätälöimme somepaketit aina asiakkaan toiveiden, tavoitteiden ja budjetin mukaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä ja jutellaan siitä miten voimme parhaiten auttaa juuri sinua: martina@getsomehelp.fi
