| | | |

Vaikuttajamarkkinointi matkailualalla – tarinoilla ja kokemuksilla on kiistaton merkitys myyntiin

Miksi matkailualan yrityksen tulisi käyttää somevaikuttajia markkinoinnissaan? Mitä mahdollisuuksia vaikuttajamarkkinointi tarjoaa ja miten toteutetaan kaikkia osapuolia hyödyttävä markkinointikampanja?

Tunnelmien ja tarinoiden välittäminen on tärkeää matkailualan markkinoinnissa. Asiakkaat etsivät netistä muiden matkustajien omakohtaisia kokemuksia matkakohteista, ravintoloista, majapaikoista sekä muista matkailualan tuotteista ja palveluista.

Matkakohteita googlettava henkilö haluaa tietää miten joku toinen ihan tavallinen tallustaja on kokenut matkakohteen. Onko joku tuttu tai muu samaistuttava henkilö käynyt kohteessa ja kertonut kokemuksistaan netissä? Kun tietoa löytyy, on päätös matkan toteuttamisesta helpompi tehdä. Syntyy matkavaraus ja matkailualan yrityksen kassaan kilahtaa rahaa. Helppoa! Vai eikö sittenkään?

On se oikeastaan aika helppoa. Avuksi tulevat nimittäin bloggaajat ja somevaikuttajat, joilta tarinoiden ja tunnelmien välittäminen sujuu rutiinilla. He ovat keränneet valmiiksi yleisön, joka kuuntelee heitä ja luottaa heihin. Somevaikuttajat ovat samaistuttavia ja heidän sanaansa uskotaan. He kertovat mitä missäkin on tarjolla ja tekevät sen tehokkaasti. Laadukkaan hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen on heidän työtään. He osaavat sen.

Somevaikuttajien ammattitaitoa kannattaa ehdottomasti käyttää hyväkseen matkailualalla markkinoidessa. Mutta miten?

Miten löytää sopiva somevaikuttaja?

Parasta on jos somevaikuttaja ottaa itse yhteyttä yritykseen. Näin varmistutaan siitä, että yrityksen tarjoamat palvelut kiinnostavat vaikuttajaa ja ennen kaikkea sopivat hänen kanavilleen ja sitä myöten heidän sitoutuneelle yleisölleen.

Matkailualan yrittäjät voivat toki olla myös itse yhteydessä kiinnostaviin somevaikuttajiin tai käyttää vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen yrityksen palveluja.

Mitä tulee ottaa huomioon vaikuttajamarkkinoinnissa?

Kun yhteydenotto on tapahtunut puolin tai toisin, aletaan sopia yksityiskohdista. Tässäkin vaikuttajamarkkinointitoimisto voi auttaa, sillä huomioitavaa on paljon. Mitä tapahtuu, missä ja milloin, mikä on palkkio, mitä pitää ottaa huomioon, mitä yritykseltä vaaditaan ja mitä somevaikuttajalta vaaditaan. Mitä jos jotain menee pieleen?

Tärkeintä on antaa vaikuttajalle riittävästi vapautta tehdä työnsä omaan tyyliinsä ja somekanaviinsa sopien. Valmiiksi saneltu sisältö ei toimi koskaan, mutta yritys voi ehdottaa näkökulmaa ja kertoa mitä yksityiskohtia haluaisi tuotavan esille. Yritys saa myös korjata asiavirheet valmiista tekstistä ja yhdessä voidaan sopia miten toimitaan, jos somevaikuttaja onkin pettynyt testaamaansa tuotteeseen tai palveluun. Tällöin voi olla hyvä idea jättää juttu kokonaan julkaisematta.

Tarinoiden merkitys matkailualan markkinoinnissa

Vaikuttajamarkkinoinnin vahvuus matkailualalla on siinä, että se yhdistää yrityksen tarjoamat elämykset aidosti koettuihin tarinoihin. Kun sisältö välittyy jonkun tutun ja samaistuttavan henkilön kautta, se tuntuu matkailijasta uskottavalta ja innostavalta. Pelkkä mainos ei enää riitä – asiakkaat kaipaavat tarinoita, tunteita ja kokemuksia, jotka auttavat heitä näkemään itsensä osana tulevaa matkaa. Oikein toteutettuna vaikuttajayhteistyö voi olla merkittävä kilpailuetu erityisesti alalla, jossa inspiraatiolla ja mielikuvilla on valtava rooli ostopäätösten synnyssä.

Tulevaisuudessa matkailualan vaikuttajamarkkinointi tulee entistä kohdennetummaksi ja monikanavaisemmaksi. Data ja analytiikka mahdollistavat tarkemman yleisön ymmärtämisen, ja vaikuttajien sisältöä voidaan hyödyntää paitsi sosiaalisessa mediassa myös osana yrityksen omia kanavia, kuten verkkosivuja ja uutiskirjeitä. Näin vaikuttajamarkkinoinnista ei synny vain hetkellinen kampanja, vaan pitkäjänteinen strateginen työkalu, joka rakentaa luottamusta, vahvistaa brändimielikuvaa ja ennen kaikkea houkuttelee matkailijat tarttumaan toimeen – varaamaan matkan ja kokemaan sen itse.

Samankaltaiset artikkelit