| | | | | | |

Digimarkkinoinnin sanasto

Digimarkkinointi on täynnä erilaisia termejä, lyhenteitä ja vieraskielisiä sanoja. Mitä tarkoittaakaan PPC, SEM, CPM tai engagement rate? Tarkista tästä keskeisimmät somemarkkinoinnin, hakukonemarkkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin termit.

Hakukonemarkkinointi

Hakukonemarkkinointi (SEM = Search Engine Marketing) tarkoittaa hakukoneiden kautta tehtävää markkinointia, joka voidaan jakaa orgaaniseen hakukoneoptimointiin (SEO) ja maksettuun hakukonemainontaan (SEM).

  • Avainsanat

Hakusanat, joita käyttäjät syöttävät hakukoneisiin ja joihin markkinoijat kohdistavat sisältönsä.

  • Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) 

Sivuston ja sisällön kehittäminen siten, että se sijoittuu korkeammalle hakutuloksissa.

  • Maksettu mainonta (SEA, Search Engine Advertising) 

Hakutulosten yhteydessä näkyvät maksetut mainokset.

  • PPC, Pay Per Click

Hakutulosten yhteydessä näkyvä mainonta, jonka hinta määräytyy klikkausten mukaan. Mainostaja maksaa vain mainoksen klikkauksista eli siitä kun potentiaalinen asiakas tulee sivustolle. Tämä on usein mielekkäämpi tapa mainostaa kuin mainoksen näyttökertoihin perustuva hinnoittelu

  • Konversio 

Tavoiteltu toiminto, kuten ostos, yhteydenottopyyntö tai uutiskirjeen tilaus.

  • CVR tai CR (Conversion Rate)

Konversioprosentti eli sen määrä, kuinka moni mainoksen nähneistä tekee halutun toimenpiteen eli konversion.

  • CTR (Click Through Rate) 

Klikkausprosentti, eli kuinka moni hakutuloksen nähneistä klikkaa sitä.

  • CPC (Cost Per Click)

Hinta jonka mainostaja maksaa yhdestä mainoksen klikkauksesta.

  • CTA (Call To Action)

Toimintakehote, joka lisätään usein mainoksen loppuun. Se ohjaa yleisöä eteenpäin ostopolulla, kuten esimerkiksi lukemaan lisää, ottamaan yhteyttä tai tarttumaan tarjoukseen.

Somemarkkinointi

Somemarkkinointi eli sosiaalisen median markkinointi tarkoittaa markkinointia sosiaalisen median alustoilla, joista merkittävimmät ovat LinkedIn, Instagram, Facebook, TikTok ja Pinterest.

  • UGC (User Generated Content)

Käyttäjien luoma sisältö, jota yritys voi käyttää omalla tilillään, tai sen tuottaja voi julkaista sisällön myös omissa nimissään. Se on aitoa ja samaistuttavaa, “tavallisen ihmisen” tuottamaa rehellistä ja siloittelematonta sisältöä, joka toimii erityisen hyvin somemarkkinoinnissa. Yleisö pitää vertaistensa tuottamasta sisällöstä viimeisteltyjen mainossisältöjen sijaan.

  • Algoritmi 

Sosiaalisen median alustojen käyttämä laskentamalli, joka määrittää, mitä sisältöä kullekin käyttäjälle näytetään. Algoritmi muuttuu jatkuvasti eikä sen sisältöä voi kukaan tietää tarkasti – eivät edes algoritmin määrittäjät itse. 

  • Orgaaninen näkyvyys 

Niin sanottua ilmaista näkyvyyttä, johon ei käytetä mainosrahaa. Orgaaninen näkyvyys syntyy yleisön reaktioiden ja jakamisten kautta ilman maksettua mainontaa. Siinä on erityisen tärkeää sisällön laatu ja kiinnostavuus. Orgaanisten sisältöjen vastakohta on maksettu somemainonta.

  • Näkyvyys / näyttökerrat

Kuinka monta kertaa somesisältö näkyy seuraajille. Lukua käytetään mittarina silloin kun somemarkkinoinnin tavoitteena on tavoittaa mahdollisimman laaja yleisö.

  • Sitoutuminen / sitoutumisaste (Engagement Rate)

Käyttäjien toiminta, kuten sisältöjen tykkäykset, kommentit ja jaot. Sitoutumisaste kertoo kuinka moni sisällön nähneistä reagoi siihen.

  • Tagit / tägääminen / merkitseminen

Toisen tilin mainitseminen somesisällössä @-merkillä, jolloin tilin nimestä tulee linkki kyseiseen profiiliin. Esimerkiksi @getsomehelpfi @tastytravelissimo

  • Hashtagit 

Aihetunnisteet, jotka lisäävät sisällön näkyvyyttä kohderyhmissä, joita kyseiset aiheet kiinnostavat. Esimerkiksi #somemarkkinointi #digimarkkinointi 

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi perustuu yhteistyöhön sosiaalisen median vaikuttajien kanssa, joiden avulla brändit tavoittavat kohdeyleisönsä uskottavalla tavalla.

  • Mikrovaikuttaja 

Pienemmän seuraajamäärän (1 000–100 000) omaava vaikuttaja, jonka kohderyhmä ja aihepiirit on usein hyvin tarkkaan rajattu. Mikrovaikuttajien seuraajat ovat yleensä sitoutuneempia kuin makrovaikuttajien, joten yhteistyö heidän kanssaan on tehokasta silloin kun halutaan tavoittaa juuri tietty kohderyhmä.

  • Makrovaikuttaja 

Suuren seuraajamäärän (10 000 – 100 000+) vaikuttaja, jonka sisällöt näkyvät laajalle yleisölle eivätkä ole aiheiltaan yleensä niin tarkkaan rajattuja kuin pienempien vaikuttajien aiheet. Makrovaikuttajien kanssa tehtävä yhteistyö toimii erityisen hyvin silloin kun halutaan mahdollisimman paljon näkyvyyttä.

  • Sponsoroitu sisältö 

Yrityksen maksama mainossisältö, jonka vaikuttaja julkaisee omalla kanavallaan.

  • Affiliate-markkinointi 

Tulospohjainen yhteistyö, jossa vaikuttaja saa palkkion myynneistä tai liikenteestä, jonka hän ohjaa brändin verkkosivuille.

  • Brändilähettiläs 

Pitkäaikainen vaikuttajayhteistyö, jossa vaikuttaja edustaa brändiä säännöllisesti eli toimii sen lähettiläänä.

  • CPM (Cost Per Mille)

Hinta jonka mainostaja maksaa 1000 sisällön näyttökerrasta. Tämä on hyvä mittari silloin kun mainoskampanjalla tavoitellaan mahdollisimman laajaa näkyvyyttä.

  • USP (Unique Selling Point)

Unique Selling Point / Unique Selling Proposition eli erottautumistekijä on markkinoinnissa yleisestikin käytettävä termi, joka kertoo siitä, mitä ainutlaatuista juuri sinussa on. USP:n avulla kerrot miten eroat kilpailijoistasi ja vakuutat asiakkaan siitä, että sinä olet oikea taho yhteistyöhön hänen kanssaan.

Digimarkkinointi kehittyy jatkuvasti, ja sen sanasto laajenee uusien trendien ja teknologioiden myötä. Hallitsemalla nämä keskeiset käsitteet pääset alkuun digimarkkinoinnin parissa ja ymmärrät mistä markkinoinnin ihmiset ja digimarkkinoinnin työkalut puhuvat. Lista on hyvä apuväline myös digimarkkinoinnin opiskelijalle.

Me Get SoMe Helpillä pyrimme puhumaan aina mahdollisimman selkokielisesti ja samaa kieltä asiakkaan kanssa. Työskennellessäsi kanssamme sinun ei tarvitse osata digimarkkinoinnin termejä vaan riittää, että me tiedämme mitä ne tarkoittavat.

Samankaltaiset artikkelit