Suunnitelmallisuutta somemarkkinointiin – vinkkejä sisältöjen jaotteluun
Somemarkkinoinnissa, kuten kaikessa muussakin markkinoinnissa, tärkeää on suunnitelmallisuus. Tarkkaan harkittua somestrategiaa noudattamalla sisältöjen tuottaminen on systemaattista, tavoitteellista ja myös helpompaa. Tuloksia tulee kun etukäteen on määritelty mitä tehdään, milloin ja mitä sillä halutaan saavuttaa.
Aloitamme someasiakkaideni kanssa aina tavoitteista, nykytilanteen kartoittamisesta ja tietysti asiakkaan brändiin tutustumisesta. Sen jälkeen palvelu räätälöidään asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaiseksi, mutta on olemassa tiettyjä lainalaisuuksia, joita voi noudattaa lähes joka tilanteessa.
Yksi niistä on somesisältöjen jaottelu eri teemojen mukaan, mikä nopeuttaa sisällöntuotantoa, helpottaa pääsemään sinne minne somemarkkinoinnilla halutaan päästä ja auttaa tekemään juuri omaa kohderyhmää kiinnostavaa somea.
Sisältöjen jaottelu on osa somestrategiaa, joka kannattaa päivittää ajoittain. Itse pysähdyn oman markkinointistrategiani pohtimisen pariin kerran tai kaksi vuodessa ja muokkaan aiemmin laatimaani tarpeen mukaan. Jos liiketoiminnassa jokin muuttuu oleellisesti, on markkinointistrategia syytä laatia uudestaan. Tällaisia tilanteita voi olla esimerkiksi uusi aluevaltaus, muutokset kohderyhmissä tai uudenlainen painotus liiketoiminnan tavoitteissa.
Somesisältöjen jaottelu – suunnittele sisällöt esimerkiksi näin
Somesisältöjä voi jaotella monella tapaa. Alla on esitelty yleispätevä lähes tilanteessa kuin tilanteessa toimiva tapa jaotella somesisältöjä.
- Pysäyttävät ja mielenkiintoa herättävät julkaisut, joiden tavoitteena on mahdollisimman laaja näkyvyys kohderyhmän keskuudessa.
Julkaisut joiden tarkoitus on pysäyttää somen käyttäjän sormi, herättää mielenkiinto ja puhutella kohderyhmää samaistuttavalla tavalla. Julkaisujen tavoitteena on näkyä laajasti ja herättää potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinto. Tärkeää on kiinnittää huomiota pysäyttävään aloitukseen.
- Informatiiviset ja lisäarvoa antavat julkaisut, joiden tavoitteena on sitouttaa yleisöä, houkutella heidät muidenkin sisältöjesi pariin ja nostaa sinut esiin alasi asiantuntijana.
Somen seuraajat haluavat aina hyötyä itselleen, joten anna sitä heille informaation, vinkkien, viihteen ja inspiraation muodossa. Esittele ratkaisu yleiseen ongelmaan, anna käytännöllisiä vinkkejä, inspiroi visuaalisesti kauniilla sisällöllä ja samaistuttavilla tarinoilla. Kerro alastasi, osoita että olet perillä sen viimeisimmistä trendeistä ja auta yleisöäsi tyypillisissä kysymyksissä, joita heillä voi herätä.
- Myyvät ja mainostavat julkaisut, joiden tavoitteena on saada asiakas etenemään ostoprosessissa.
Osa somesisällöistä voi muistuttaa aika ajoin perusasioista, eli siitä kuka olet, mitä teet, mitä sinulta saa ja miten ostoprosessissa edetään. Ohjaa yleisöä sivustolle, kehota ottamaan yhteyttä ja kerro kampanjoistasi.
Moni kompastuu somessa siihen, että unohtaa muistutella perusasioista eikä yleisölle ole ihan selvää mitä sinulta oikeastaan saa. Muista myyviin julkaisuihin aina CTA eli call to action, jolla ohjaat seuraajan eteenpäin. CTA on yksinkertaisimmillaan julkaisun lopussa lukeva: “Ota yhteyttä” tai “Lue lisää” -teksti.

Muita tapoja jaotella julkaisuja
Kahta ensimmäistä edellisessä kappaleessa esiteltyä julkaisutyyppiä kannattaa suosia esimerkiksi niin, että 40% julkaisuista on kohdan 1. julkaisuja, 40% kohdan 2. julkaisuja ja 20% kohdan 3. julkaisuja. Myyvät julkaisut ovat hankalia ja saattavat pahimmillaan olla jopa luotaantyöntäviä. Niiden kanssa on syytä olla varovainen ja toteuttaa ne tyylillä.
Jos edellisen kappaleen jaottelu ei tunnu omalta, kokeile jotain seuraavista:
- Jaottelu kohderyhmien mukaan. Tuota tärkeimmille kohderyhmillesi tarkkaan kohdennettuja sisältöjä. Puhuttele juuri sinun yleisöäsi ja mieti eri ostajapersoonia ja sitä, mikä heitä kiinnostaa. Voit kohdentaa sisältöjä myös esimerkiksi uusille asiakkaille, sitoutuneille someseuraajillesi jotka eivät ole vielä ostaneet ja heille jotka ovat jo maksavia asiakkaitasi.
- Jaottelu elinkaaren ja aikajänteen mukaan. Sisällöt voi jaotella myös niiden elinkaaren mukaan. Pohdi millaiset julkaisut ovat pitkäikäisiä eli sellaisia, joiden sisältö ei vanhene, ja jotka kiinnostavat sesongista toiseen. Tuota myös ajankohtaisia lyhytikäisiä sisältöjä ja jaottele osa sisällöistä toistuviksi sisältösarjoiksi, joita julkaiset säännöllisesti ja joita yleisösi oppii odottamaan. Tällainen voi olla esimerkiksi joka kuukausi julkaistava kuukausikatsaus, kerran viikossa ilmestyvä vinkki tai säännölliset Q&A -julkaisut.
- Jaottelu formaatin mukaan. Tämä toimii varsinkin silloin kun olet aktiivinen somessa usealla eri kanavalla ja olet taitava sekä monipuolinen sisällöntuottaja. Tällöin voit jaotella julkaisut tekstisisältöihin, kuvasisältöihin, videosisältöihin ja vaikkapa äänisisältöihin jos teet esimerkiksi podcastia.
- Jaottelu aiheen mukaan. Perinteinen, helppo ja usein erittäin toimiva tapa on jaotella julkaisut aiheen mukaan, kuten esimerkiksi palveluidesi tai tuoteryhmiesi mukaisesti. Itse voisin toteuttaa (ja olen toteuttanutkin) tätä jaottelemalla sisältöjen aiheiksi somemarkkinoinnin, hakukonemarkkinoinnin, sisällöntuotannon, vaikuttajamarkkinoinnin ja digimarkkinoinnin yleisesti.
Valitse sinulle ja brändillesi parhaiten sopiva jaottelu ja tuota sisältöjä kerralla valmiiksi enemmän. Sisältöjen kuvamaailmakin voi olla mietitty jaottelun mukaan, niin että tuotat postaussarjoja, jotka muistuttavat visuaalisesti toisiaan ja sopivat tietysti myös brändisi ilmeeseen. Tämä säästää kallisarvoista aikaasi ja saa sometilisi näyttämään mietityltä ja yhtenäiseltä.
Jos kaipaat apua sisältöjen jaotteluun, kuva- tai videomateriaalin tuottamiseen tai markkinoinnin tavoitteiden, strategian ja kohderyhmien kirkastamiseen, olen täällä sinua varten. Sparraillaan yhdessä somemarkkinointiasi. Ojennan mielelläni auttavat käteni myös konkreettiseen sisällöntuotantoon, aikatauluttamiseen, maksettuun somemainontaan ja muuhun somemarkkinointiin.